Samen dragen we zorg voor je woning. Dit betekent dat soms jij een herstelling moet uitvoeren, soms wij als woonmaatschappij. Op deze pagina Herstellingen vind je een overzicht van de meest voorkomende gebreken met daarbij wie wat moet herstellen.
Het agentschap Wonen in Vlaanderen maakte een ZieZo!-boekje (pdf) met een handig overzicht wie wat moet herstellen en betalen. Twijfel je? Verwittig dan zeker onze maatschappij, dan zoeken we samen een oplossing.
Onderhoud en kleine herstellingen
Jij moet de woning onderhouden: hou je woning, het terras, de tuin … netjes.
Ook sta je in voor kleine herstellingen. Zo vervang je zelf kapotte stopcontacten, lampen, schakelaars, … Als je een slecht toestel gebruikte of de woning slecht onderhield, sta je ook in voor de herstellingen. Voorbeelden zijn: verstopte verluchtingsroosters, kapotte dampkap of lavabo, slecht gebruik van de verwarmingsketel, …
Is er iets stuk, en kan je het zelf niet herstellen zoals een gebroken ruit? Verwittig ons dan. Vaak kunnen we zorgen dat die problemen verholpen worden tegen een beperkte kost.
Grote herstellingen
Wij zorgen voor herstellingen die moeten gebeuren door slijtage, ouderdom of overmacht. Wij vervangen bijvoorbeeld een raam dat door een onverwachte, hevige hagelbui (overmacht) barst. Ook verborgen gebreken moeten wij herstellen. Als je woning bijvoorbeeld vochtige plekken heeft door een slechte constructie van de afvoerbuizen, dan betalen wij de herstelling.
Hoe werken we concreet?
We geven twee voorbeelden van wie wat moet herstellen en betalen.
- De lift in jouw gebouw: jij betaalt voor het onderhoud, maar wij betalen herstellingen.
- Jij betaalt voor het onderhoud van je individuele verwarmingsketel. Is er iets kapot, dan betalen wij dit. Tenzij het toestel is kapotgegaan doordat jij het slecht gebruikte of niet liet nakijken zoals dat verplicht is.
Maak je opzettelijk dingen kapot? Dan betaal je zelf alle kosten. Bovendien vinden we het zeer erg dat je dit doet. We kunnen daarom je huurcontract stopzetten.
Probleem met uw verwarming of warm water
De Voorkempen-H.E. heeft voor alle huurwoningen onderhoudscontracten afgesloten met loodgieters. Deze loodgieters zijn verantwoordelijk voor:
- herstellingen van de verwarmingsinstallaties en waterverwarmers op gas
- 2-jaarlijks wettelijk onderhoud van uw verwarmingsketel op gas. De loodgieter zal hierover zelf met u contact opnemen.
- nazicht, onderhoud en herstellingen van uw ventilatiesysteem (indien van toepassing)
- nazicht, onderhoud en herstellingen van uw zonneboiler (indien van toepassing)
Dringende herstellingen
Voor dringende herstellingen buiten de kantooruren of in het weekend kan je terecht op ons algemeen telefoonnummer 03/690 09 20. Je wordt automatisch doorgeschakeld naar ons antwoordapparaat. Spreek hierop je naam, adres en telefoonnummer in en de reden waarvoor je belt. Onze technische dienst beluistert dit regelmatig en belt je zo snel mogelijk terug.
In noodgevallen moet je eerst en vooral bellen naar het nummer 100 (ambulance/brandweer), 101 (politie) of 112 (Europees noodnummer).