Onderhoud
- De huurder moet het beveiligingssysteem jaarlijks (laten) onderhouden. Dat kan hij zelf doen of door een beveiligingsonderneming laten uitvoeren. In het laatste geval geeft de beveiligingsonderneming een attest aan de huurder. Het onderhoud bestaat uit een nazicht of het alarmsysteem en de installatie ervan nog beantwoordt aan de voorschriften, of het alarmsysteem geen vals alarmsignaal geeft en of het alarmsysteem wel degelijk het juiste alarmsignaal geeft bij binnendringing.
- Een brandblusapparaat in gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw moet jaarlijks worden gekeurd. Voor privégebruik geldt die verplichting niet, maar het is wel sterk aangeraden.
Nuttige onderhoudstips
- Test de rookmelder geregeld met de daartoe voorziene knop. De meeste rookmelders geven een waarschuwing (piepsignaal) als de batterij leeg begint te raken, maar het is verstandig om dat af en toe te controleren. Bij nieuwe gebouwen zijn de rookmelders vaak gekoppeld. Door de testknop langer in te houden gaan in de meeste systemen alle rookmelders even af. Dan weet u ook dat de koppeling goed werkt.
Herstelling
Wat is er aan de hand | Wie herstelt / wie is verantwoordelijk |
---|---|
De lege batterijen van de rookmelder of het beveiligingssysteem zijn niet vervangen. | De huurder |
De huurder heeft de rookmelder, het branddetectiesysteem of het beveiligingssysteem beschadigd. | De huurder |
De rookmelder, het branddetectiesysteem of het beveiligingssysteem werkt slecht. | De Voorkempen |
De rookmelder, het branddetectiesysteem of het beveiligingssysteem is versleten. | De Voorkempen |
Opgelet
- Verwittig De Voorkempen als hij verantwoordelijk is voor de herstellingswerken.
- Controleer of de sociale verhuurder een onderhoudscontract heeft gesloten.
Dringende herstellingen
Voor dringende herstellingen buiten de kantooruren of in het weekend kan je terecht op ons algemeen telefoonnummer 03/690 09 20. Je wordt automatisch doorgeschakeld naar ons antwoordapparaat. Spreek hierop je naam, adres en telefoonnummer in en de reden waarvoor je belt. Onze technische dienst beluistert dit regelmatig en belt je zo snel mogelijk terug.
In noodgevallen moet je eerst en vooral bellen naar het nummer 100 (ambulance/brandweer), 101 (politie) of 112 (Europees noodnummer).