Onderhoud
- Voorkom dat de waterleiding bevriest, door de waterleiding in de koude ruimtes en bij kans op vorst te isoleren. Bescherm de watertellers met een isolatiemat tegen vorst.
- Sluit altijd de hoofdkraan af als u langere tijd weg bent.
Nuttige onderhoudstips
- Draai de hoofdkraan van het water en de kraantjes bij de watermeter geregeld volledig dicht en dan weer open. Zo blijven de rubberen sluitringen van de kranen soepel en vermijdt u waterverlies.
- Controleer af en toe de meterstanden. Verbruikt u op dat moment geen water en telt de meter toch? Dan is er een lek. Bij een digitale watermeter krijgt u automatisch een melding bij hoog verbruik, omdat het kan wijzen op een lek. Draai bij een lek de hoofdkraan van het water dicht en verwittig de verhuurder of de syndicus en nadien de watermaatschappij.
- Als u een gasmeter in de meterkast hebt, zorg dan dat u de meterkast voldoende ventileert.
Herstelling
Wat is er aan de hand | Wie herstelt / wie is verantwoordelijk |
---|---|
De huurder heeft een lek in de waterleiding of de gasleiding veroorzaakt. | De huurder |
De waterleiding is bevroren (door vriesweer) en de huurder heeft dat niet voorkomen. | De huurder |
Er is een lek in de waterleiding of de gasleiding door overmacht (bv. een grondverzakking). | De Voorkempen |
De waterleiding of de gasleiding is versleten. | De Voorkempen |
Opgelet
- Verwittig De Voorkempen als hij verantwoordelijk is voor de herstellingswerken.
- Controleer of de sociale verhuurder een onderhoudscontract heeft gesloten.
- Verwittig De Voorkempen en nadien de netbeheerder als er een lek is in de gasleiding of waterleiding.
- Verwittig De Voorkempen en nadien de verantwoordelijke elektriciteit en de netbeheerder als de teller, de hoofdkraan of de hoofdschakelaar kapot is of vastzit.
Dringende herstellingen
Voor dringende herstellingen buiten de kantooruren of in het weekend kan je terecht op ons algemeen telefoonnummer 03/690 09 20. Je wordt automatisch doorgeschakeld naar ons antwoordapparaat. Spreek hierop je naam, adres en telefoonnummer in en de reden waarvoor je belt. Onze technische dienst beluistert dit regelmatig en belt je zo snel mogelijk terug.
In noodgevallen moet je eerst en vooral bellen naar het nummer 100 (ambulance/brandweer), 101 (politie) of 112 (Europees noodnummer).